Guds vilja är alltid den bästa

"Du skall leda mig efter ditt råd och sedan upptaga mig med ära" Ps 73: 24. Du har inte av en tillfällighet hamnat på sjukbädden, inte heller har ett oblitt öde lett dig in i denna stillhet. Herren leder ditt liv. Han ledde det också då, när du trodde dig gå helt och hållet dina egna vägar. Detta betyder ingalunda, att allt som har skett i ditt liv har skett enligt Guds vilja. Mycket sådant har inträffat, som han inte hade velat, men också detta har skett med hans tillåtelse.

För hans egna gäller ordet, att inte ett hår faller från deras huvud utan hans vilja. Men för alla människor gäller ordet, att inte ett huvudhår faller utan hans tillåtelse. Gud lever med i sin skapelse också i dess allra minsta skiften. Han vet allt. Han sätter en gräns för allt. Det onda får rasa, tills det når sin bestämda gräns. Också människan får begå en viss mängd av synder. Men ingen kan bli fri från hans omsorg. Till Guds plan hör att också du nu har kommit in i en stilla tid som den här. Nu borde denna tid av stillhet brukas rätt. Och du använder den rätt, då du lär dig att vila i Guds vilja. Nu är det dags att öva sig i bönen: "Ske din vilja också i mitt liv, såsom den sker i himmelen."

I himlen råder fullständig harmoni och frid, för där sker endast Guds kärleks vilja. På jorden finns det så mycket trasigt och fridlöst, därför att här sker så mycket emot Guds vilja. Gud har en god vilja också med oss. Han skulle gärna se sin kärleks vilja ske också i vårt liv. Men detta kan inte ske, innan vi går med på hans plan. Så länge vi i vårt eget liv försöker förverkliga vår egen plan, kommer vi i konflikt med Guds plan, och följden är fridlöshet. Men när vi underordnar vår egen vilja under Guds vilja, kommer den himmelska harmonin in i vårt liv.

Guds vilja är alltid den bästa, också då när den förefaller oss alltigenom fruktansvärd. Ibland måste Gud tillåta fruktansvärda händelser också i de sinas liv. Men också dessa händelser ingår i hans plan. Han har ett bestämt mål, när han leder den syndiga människan mot härligheten. Och för att nå detta mål måste vi gå igenom mången bedrövelse. Härom bär aposteln Paulus liv det allra tydligaste vittnesbörd. Bed alltså om nåd att kunna böja din vilja under Guds vilja och vara nöjd med den plan han har gjort upp för dig. När detta lyckas, finner du vilan.

Herre, förhärliga dig för mig som en
sådan kärlekens Gud, att jag också
under de allra svåraste förhållanden
kan vila i tron, att mitt liv helt och
hållet är i dina händer. Då vet jag
också, att även denna svåra tid är
mig given till välsignelse, för att min
egen stolta vilja skall brytas och din
kärleks vilja helt och hållet få råda
i mitt liv. Tack, att jag inte behöver
bekymra mig för något, då du har
planerat allt färdigt för mig
.

Bibelord att meditera över: Ps 36: 6-7. Matt 10: 29-31.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.